PIOTR WITOSŁAWSKI. FOTOGRAFICZNYM SZLAKIEM

W marcu 2006
w Galerii Jednej Książki
otwarto wystawę:

PIOTR WITOSŁAWSKI.
FOTOGRAFICZNYM SZLAKIEM

Fotograficznym szlakiem

W czterech bogato ilustrowanych fotografiami książkach: “Kraków”, “Sandomierz”, “Kazimierz Dolny”, “Podhale, Tatry”  (z serii Wydawnictwa BOSZ zatytułowanej “Polska”) przedstawiłem miejsca, z którymi byłem zaprzyjaźniony jako turysta, wspinacz i krakowianin. Prace nad zebraniem fotografii do prezentowanych wydawnictw albumowych trwały pięć lat. Pierwszy ukazał się “Kraków”. W trakcie mej pracy fotografa mogłem odkryć nieznane wcześniej perspektywy widzenia tych samych zakątków, odmieniające się przez cztery pory roku, mających dzienny awers i nocny rewers.

Fotografie do książki “Podhale, Tatry” powstały w większości poza szlakami turystycznymi. Ekwipunek wspinaczkowy towarzyszył mi wraz z ekwipunkiem fotograficznym: lina, raki, czekan, kask i aparaty (średnioformatowe Fuji 6×9, Mamiya 6×4,5 cyfrowy Canon), obiektywy, statyw kołysały się w rytmie kroków. Dzięki temu udało mi się pokazać to, czego nie może widzieć turysta wędrujący zwykłym utartym szlakiem i czego na ogół nie fotografuje wspinacz. “Kraków” również zawiera wiele fotografii z miejsc niedostępnych dla szerszej publiczności – z wieży kościoła Mariackiego, z Wieży Ratuszowej, z okien Wawelu i z dachów kamienic.

Podróżując, zwiedziłem wiele metropolii na różnych kontynentach, jednak żadna z nich nie przyćmi uroku małych polskich miasteczek – Sandomierza i Kazimierza Dolnego nad Wisłą. Fotografując studnię na rynku w Kazimierzu Dolnym, spichlerze, ruiny zamku i średniowieczną basztę, próbowałem uchwycić i oddać rzecz najważniejszą i zarazem najtrudniejszą do pokazania – genius loci tych miejsc, wciąż tłumnie odwiedzanych przez poetów, malarzy, aktorów i festiwalową publiczność.
Z kolei zatrzymując w obiektywie sandomierski spadzisty rynek, dwupiętrowe kamieniczki, ich attyki i podcienia, zamek i synagogę – starałem się przekazać historyczną opowieść o
 losach miasta i Polski, jaka ukazuje się naszym oczom wraz z każdym kolejnym detalem.

Książki są częścią serii wydawniczej, zapoczątkowanej  w 2001 roku przez Wydawnictwo BOSZ. Zaprojektowana przez prof. Władysława Plutę szata graficzna podkreśla spójność serii, a wstępy Olgierda Budrewicza – pisarza i podróżnika wprowadzają odbiorcę w tematykę poszczególnych książek. Uzupełnieniem fotografii są fragmenty wypowiedzi znanych artystów, pisarzy i naukowców, nawiązujące do prezentowanych w wydawnictwach miejsc.

Piotr Witosławski

Siedemdziesiąt lat temu Tadeusz Boy-Żeleński tak pisał o Krakowie: “miasto malarzy, miasto witraży, miasto poezji, miasto sztuki, miasto życia”. Słowa te znakomicie zilustrował Piotr Witosławski. Młody utalentowany fotograf krakowski spojrzał na osobliwe miejsca podwawelskiego grodu w sposób wyjątkowy, urokliwy. Fotografował je o różnych porach dnia i nocy, w słońcu i deszczu. W jego obiektywie wielowiekowy Kraków to miasto magiczne wypełnione dostojnymi pałacami i kamieniczkami, wspaniałymi  kościołami, niepowtarzalnym Rynkiem i nostalgicznym Kazimierzem.

Jerzy Brukwicki
(fragment recenzji ksiązki “Kraków”)

Spis wystawionych książek:

  1. Kraków / fot. Piotr Witosławski; tekst Olgierd Budrewicz, Olszanica: Bosz, 2001.- (Polska – Bosz)
  2. Sandomierz / fot. Piotr Witosławski; tekst Olgierd Budrewicz, Olszanica: Bosz, 2002. – (Polska – Bosz)
  3. Kazimierz Dolny / fot. Piotr Witosławski; tekst Olgierd Budrewicz, Olszanica: Bosz, 2003. – (Polska – Bosz)
  4. Podhale, Tatry / fot. Piotr Witosławski; tekst Olgierd Budrewicz, Olszanica: Bosz, 2004. – (Polska – Bosz)

Spis wystawionych fotografii:

  1. Widok na Wawel z Wieży Ratuszowej w Krakowie, fotografia barwna, 45 x 30 cm.
  2. Nawa główna bazyliki katedralnej p.w. Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Sandomierzu,   fotografia barwna, 45 x 30 cm.
  3. Wąwóz Korzeniowy Dół w Kazimierzu Dolnym, fotografia barwna, 45 x 30 cm.
  4. Widok na masyw Lodowego Szczytu w Tatrach, fotografia barwna, 45 x 30 cm.

(Fotografie ze zbiorów autora spoza eksponowanych wydawnictw albumowych)

Piotr Witosławski, urodzony w 1969 roku. Ukończył Liceum Sztuk Plastycznych w Krakowie, następnie Wydział Form Przemysłowych ASP w Krakowie. Dyplom uzyskał w Katedrze Komunikacji Wizualnej w 1998 roku. Od 1997 roku pracuje na Wydziale Form Przemysłowych, najpierw w Katedrze Podstaw Projektowania, a od 2000 roku prowadzi przedmiot Fotografika. Poza fotografią i projektowaniem inne jego zainteresowania to góry i podróże, m.in.: Pamir, Tien-Szan, Spitsbergen, Grenlandia, Alaska, Kaukaz, Peru, Argentyna, Chile, Alpy, Australia, Kenia, Tanzania. Wykonane podczas tych wypraw fotografie były prezentowane na kilku wystawach, m.in.: w Galerii “Schody” na WFP ASP w Krakowie.

Scroll to Top