Wystawa – Piotr Witosławski

W piątek 23 lutego 2018 w Galerii Jednej Książki w Bibliotece Głównej ASP otwarto wystawę

Piotr Witosławski
OPOWIEŚĆ O KSIĄŻCE

W piątek 23 lutego 2018 w Galerii Jednej Książki w Bibliotece Głównej ASP otwarta została wystawa Piotra Witosławskiego Opowieść o książce. Wystawa jest pierwszą z jubileuszowego cyklu zorganizowanego przez Galerię na 200-lecie ASP w Krakowie pod hasłem Sztuka pięknego opowiadania o sztuce. Wystawa potrwa do 27 kwietnia 2018, można ją oglądać w godzinach otwarcia Biblioteki.

Jadwiga Wielgut-Walczak

Fotograficzna opowieść o książce

W planie wystaw Jubileuszu 200-lecia krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, przygotowanym przez galerię uczelnianej biblioteki nie mogło zabraknąć pokazu jej najpiękniejszych książek. Szukając formy ułatwiającej przybliżenie widzowi kameralnej galerii bogactwa księgozbioru zgromadzonego w Bibliotece Głównej – sięgnięto po fotografię, wykorzystując zarówno jej funkcję dokumentalną, jak i potencjał autonomicznego środka przekazu artystycznego. Autorem tak pomyślanej Opowieści o książce jest Piotr Witosławski, artysta fotografik i pedagog Wydziału Form Przemysłowych ASP, gdzie od kilkunastu lat prowadzi pracownię fotograficzną.

Jakie książki znalazły się w obiektywie Piotra Witosławskiego? Podstawowym kluczem, według którego dokonano wyboru, stały się kategorie formalne, klasyfikujące książkę ze względu na pełnioną przez nią funkcję (na przykład podręcznik akademicki czy katalog wystawy), na jej fizyczny kształt (między innymi album, teka, wydawnictwo ilustrowane) i na czas powstania (stary druk). Uzupełniono je o przykład czasopisma i słynną, ze względu na wielkość oraz osobę darczyńcy, kolekcję publikacji o sztuce współczesnej. Nie bez powodu zdecydowano się na takie właśnie kryteria. Wskazane kategorie książek należą bowiem do najcenniejszych, często unikatowych i zarazem najbardziej charakterystycznych dla księgozbioru Biblioteki Głównej ASP w Krakowie.

Jednak wybór ten to dopiero początek i wstęp do zasadniczej problematyki wystawy, jaką jest obraz książki uchwycony przy pomocy fotografii. Propozycja Piotra Witosławskiego, oparta na czytelnych i jasnych założeniach, ma swoją wewnętrzną strukturę i wyraźny sposób poprowadzenia narracji. Konsekwencja, z jaką fotograf dobiera poszczególne kadry czy operuje światłem, przyniosła bardzo ciekawy rezultat. Wystawa bowiem, oprócz ważnej warstwy poznawczej, dokumentalnej – akcentuje równocześnie te podstawowe cechy książki, które w jednoznaczny sposób ją identyfikują. Jak pisze Dorota Folga-Januszewska: Istotą książki są KARTY (wykonane we wszelkich technikach i mediach), ich układ, początek i koniec. Książkę można otworzyć w określonym miejscu, jednocześnie zdając sobie sprawę, że to miejsce ma swoje „przed” i „po”. Książka wymaga pamięci i oczekiwania. Ma swój ciąg dalszy i swój czas miniony. Być może jest jedynym dziełem sztuki, które pozwala „odnaleźć” czas przeszły i przenieść go do teraźniejszości. Dlatego zawsze jest ŻYWA. Wystarczy przewrócić jej karty, okładkę, aby przywrócić jej życie (Książka żywa, Warszawa 2016, s. 17).

W tę właśnie tajemnicę procesu otwierania i zamykania książki oraz odwracania jej uporządkowanych kart, wciągnięci zostajemy dzięki cyklowi kilkunastu fotograficznych sekwencji, z jakich składa się prezentowana w Galerii Jednej Książki wystawa. Trafnie wydobyte i utrwalone przy pomocy obiektywu różnice formy pomiędzy rękopiśmiennym herbarzem, japońskim wzornikiem, albumem wyklejek introligatorskich, teką projektów architektonicznych czy monumentalną XVIII-wieczną encyklopedią – nie przesłaniają głównego nurtu opowieści Piotra Witosławskiego. W końcowej refleksji przywodzą nawet na myśl fragment rozważań Viléma Flussera, jakże słusznie określającego fotografię mianem „obrazu pojęć” (Ku filozofii fotografii, Katowice 2004, s. 40).

Piotr Witosławski

Urodzony w 1969 roku w Krakowie. Studia na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie na Wydziale Form Przemysłowych. Dyplom w roku 1998 roku w Katedrze Komunikacji Wizualnej pod kierunkiem prof. Władysława Pluty. Praca dydaktyczna na Wydziale Form Przemysłowych od 1997 roku w Katedrze Podstaw Projektowania. Od 2000 roku prowadzi Pracownię Fotograficzną. Doktorat w 2009 roku, od 2011 roku pracuje na stanowisku adiunkta w Pracowni i Laboratorium Technik Fotograficznych w Katedrze Komunikacji Wizualnej.
Obszar działań zawodowych: fotografia albumowa (7 wydanych albumów autorskich, kilkanaście publikacji zbiorowych), fotografia produktu, reprodukcje w publikacjach (m. in.: współpraca z Wydawnictwem ASP, Biblioteką Główną ASP – w ramach współpracy z Galerią Jednej Książki, Związkiem Polskich Artystów Plastyków, Jan Fejkiel Gallery, Wydawnictwem Uniwersytetu Jagiellońskiego). Zajmuje się także fotografią podróżniczą i krajobrazu (kilkanaście wystaw indywidualnych).
Inny obszar zainteresowań: wspinaczka, trekking polarny, wyprawy m. in.:
1993 r. Pamir Pik Korżeniewskoj 7105 m. – Centralna Azja
1994 Tien-Szan Pik Pobiedy do wys. 6700 m – Centralna Azja
1996 Spitsbergen – Arktyka
1997 Grenlandia – Arktyka
1998 Alaska Mt. McKinley 6194 m, Kotzebue – Arktyka alaskańska
1999 Kaukaz Elbrus 5633 m – Azja
2000 Andy Aconcagua 6960 m – Ameryka Południowa
2001 Alpy Mt. Blanc 4808 m – Europa
2003 Góra Kościuszki 2228 m – Australia
2005 Kilimandżaro 5895 m – Afryka
2009 Alpy Monte Rosa (Zumteinspitze 4563 m) – Europa
2010 Fuji 3776 m – Japonia
2015 Wysokie Taury Grossglocker 3798 m – Europa

Scroll to Top