Wystawa – Pracownia Interakcji Medialnych

W piątek 17 lutego 2017
w Galerii Jednej Książki
 otwarto wystawę:

Pracownia Interakcji Medialnych
Wydziału Intermediów
ASP w Krakowie


eKsiążka operacji medialnych

Pracownia Interakcji Medialnych Wydziału Intermediów ASP w Krakowie
eKsiążka operacji medialnych. Ćwiczenia na tekstach, obrazach i dźwiękach

Wystawa w Galerii Jednej Książki
od 17 lutego – do 18 marca 2017


Galeria Jednej Książki, przygotowując wystawę eKsiążka operacji medialnych. Ćwiczenia na tekstach, obrazach i dźwiękach Pracowni Interakcji Medialnych Wydziału Intermediów ASP w Krakowie, kontynuuje ważny cykl pokazów pracowni studenckich, których program dydaktyczny i działalność mają związek z szeroko rozumianą problematyką książki. Przypomnijmy, że w galerii gościły już następujące pracownie Wydziału Grafiki ASP: Pracownia Projektowania Książki (pięciokrotnie) oraz Pracownia Rysunku Narracyjnego i Pracownia Liternictwa.
W odróżnieniu od dotychczasowych wystaw pracowni studenckich, prezentujących wybrane przez pedagogów dzieła (indywidualne lub zbiorowe), stworzone w trakcie procesu dydaktycznego, pokaz Pracowni Interakcji Medialnych, przedstawia – jak podkreśla twórca Pracowni i jej wieloletni prowadzący, prof. Antoni Porczak – sam przebieg wybranych ćwiczeń. Taka koncepcja wystawy daje widzowi okazję do bezpośredniego zaznajomienia się, czy nawet wniknięcia w proces kształtowania u młodych artystów umiejętności intermedialnych. Bazowy klasyczny tekst literacki (poezja Adama Mickiewicza), łączony swobodnie z innymi tekstami, w tym tekstami własnymi studentów, recytowany jest w rytm muzyki rap, co utrwalone zostaje na obrazie video. Ekspozycję przygotowano w formie instalacji video na dużym monitorze ustawionym w przestrzeni Galerii Jednej Książki. Nagranie dostępne jest ponadto na kilku komputerach, stanowiących stałe wyposażenie czytelni Biblioteki Głównej, dzięki czemu można oglądać pokaz w sposób indywidualny, w całości lub w części, w różnym czasie i w dowolnym wyborze poszczególnych sekwencji. Zwyczajową formę dokumentacji wystawy, jaką na ogół jest drukowany katalog, zastępuje tym razem płyta DVD.
Wystawa Pracowni Interakcji Medialnych, odsłaniając elementy mechanizmu tworzenia i odbioru utworów intermedialnych, skłania do szerszej refleksji nad przemianą, jaka od lat sześćdziesiątych XX wieku dokonała się i dokonuje nadal w obszarze struktury tekstu, nie tylko literackiego. Równolegle do tradycyjnej „produkcji” wydawniczej, operującej tekstem pisanym i odczytywanym w ustalonym porządku linearnym, coraz powszechniejsza w naszej rzeczywistości staje się obecność zupełnie innych jego form, charakterystycznych dla rzeczywistości wirtualnej, w tym najróżniejszych postaci hybrydalnych i intermedialnych. Wpływa to znacząco, i w literaturze i w sztukach plastycznych, na zmianę pozycji twórcy dzieła w stosunku do odbiorcy, z wyraźnym uwidocznieniem i wzmocnieniem roli tego ostatniego. W krótkiej relacji nie sposób, w przybliżeniu chociażby, przedstawić zakresu i złożoności tej tematyki, nieustannie wzbogacanej nowymi trendami czy zjawiskami. Pozostaje zatem zaprosić chętnych do zapoznania się z eKsiążką operacji medialnych, a przy okazji skłonić do dalszej lektury (rzecz jasna w formie dowolnej…) i rozmyślań.

Jadwiga Wielgut-Walczak

Książka operacji medialnych. (Ćwiczenia na tekstach, obrazach i dźwiękach).

eKsiążka zawiera fragmenty tej części dokumentacji, programu kształcenia studentów licencjatu, kierunku intermedia, których celem nie jest tworzenie artefaktu, jako zamiaru dzieła sztuki, ale gromadzenie metaumiejętności przekształceń jednego medium w inne, dokonywanych na fragmentach cudzych utworów by stworzyć własny. W ramach tych przekształceń miksowane są różne utwory, różne poetyki, różne media, oraz zdarzenia na żywo z wykorzystaniem urządzeń technicznych. Bazę stanowią teksty historyczne np. poezja A. Mickiewicza miksowana z utworami Rapu, dające możliwości tworzenia nowych sensów i zbitek wyobrażeniowych. Ćwiczenia te prowadzone są od kilkunastu lat z różnymi grupami studentów, w różnych środowiskach.   

Fragmenty założeń programowych;

  1. CELE PRZEDMIOTU
    W edukacji wstępnej studentów licencjatu celem jest zapoznanie studentów z obszarem i specyfiką dzieł wielomedialnych. Nabycie przez praktycznych umiejętności w zakresie operacji na: pojęciach, słowach, obrazach i dźwiękach. Umiejętności rozpoznawania i opisywania różnic między artefaktami medialnymi. Poznanie dzieł medialnych sztuki światowej, rodzajów, kategorii a także różnic w percepcji artefaktów medialnych na poziomie wstępnym.
  2. TREŚCI KSZTAŁCENIA
    Ogólne treści przedmiotu ogniskują kształcenie na medialnych artefaktach tworzonych w hybrydycznej przestrzeni (realnej i medialnej), oraz środkach wyrazu paradygmatu cyfry, tak teoretycznie jak praktycznie. Rozpoznawania i analizowania struktur i kontekstów percepcyjnych artefaktów medialnych ich różnic formalnych, dyspozytywowych i percepcyjnych.
  3. ZAKŁADANE REZULTATY KSZTAŁCENIA.
    Ogólna orientacja w przejawianiu się sztuki intermediów, szczególnie: instalacji medialnych, instalacji interaktywnych, remixu, form hybrydycznych i fund footage’owych. Podstawowa wiedza o medialnych formach i środkach artystycznych oraz ich percepcji. Umiejętność tworzenia własnych prostych utworów wielomedialnych. Utrwalenie podstawowych terminów i pojęć paradygmatycznych w sztukach medialnych jak: intermedialność, interaktywność, instalacyjność, prosceniczność, operacyjność, immersyjność, performatywność, dyspozytyw, wyobrażenie, transformacja, interpretacja, nawigacja, lektura.

Prowadzący: prof. Antoni Porczak
asyst. dr Edyta Mąsior.

Scroll to Top