Wystawa – Andrzej Ziębliński i Katedra Sztuk Wizualnych

We wtorek, 15 stycznia 2013
w Galerii Jednej Książki
otwarto wystawę:

Andrzej Ziębliński
i Katedra Sztuk Wizualnych

IDEE KSW Zeszyt piąty

Wystawa pokazuje piąty z kolei zeszyt programowej serii wydawniczej Katedry Sztuk Wizualnych WFP ASP w Krakowie. Tytułowe IDEE KSW podkreślają obszar „pomiędzy sztuką a projektowaniem” jako bardzo ważny w akademickim kształceniu w zakresie wzornictwa. Wyjście od tradycyjnych dyscyplin sztuki, jakimi są malarstwo i rzeźba, nie zakłada przygotowania studentów do uprawiania tych dyscyplin, lecz ma na celu rozbudzanie wrażliwości i kreatywności przyszłych artystów projektantów.

O tradycji związków sztuki i projektowania, żywej i realizowanej do dzisiejszego dnia na Wydziale Form Przemysłowych ASP w Krakowie, opowiada w rozmowie z dr hab. Andrzejem Szczerskim prof. Andrzej Ziębliński, od 25 lat nieprzerwanie kierujący Katedrą Sztuk Wizualnych.

Galeria Jednej Książki, prezentując zaprojektowany i zredagowany pod jego kierunkiem najnowszy zeszyt IDEEI KSW, zwraca zarazem uwagę na fakt, iż idea i forma książki bynajmniej nie przegrywa „pojedynku” z upływem czasu i rozwojem nowych form komunikacji. Po dawnemu wykorzystywana jest jej tradycyjna forma wydawnictwa ciągłego jako nośnika nawet najbardziej awangardowych programów, co więcej – staje się wręcz niezastąpiona w momencie podsumowania, refleksji, syntezy dorobku.

Jadwiga Wielgut-Walczak

Katedra Sztuk Wizualnych

Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie jako pierwsza w Pol­sce rozpoczęła kształcenie w zakresie wzornictwa. W roku aka­demickim 1961/62, utworzono 3-letnie Studium Form Przemy­słowych – z dwiema pracowniami projektowymi prowadzonymi przez kierownika Studium Zbigniewa Chudzikiewicza i Andrze­ja Pawłowskiego. Dzięki ich staraniom i współpracy Antoniego Hajdeckiego w roku 1964 rozpoczął działalność Wydział Form Przemysłowych ASP w Krakowie. W tym czasie powstawała tak­że, z połączenia tradycyjnych pracowni malarstwa, rysunku i rzeź­by, Katedra Sztuk Wizualnych. Program kształcenia i struktura Katedry były przez lata korygowane i doskonalone, wyznaczając kierunki rozwoju pracy artystyczno-badawczej i dydaktycznej, prowadzonej przez zespół pedagogów i współpracujących z nimi teoretyków i praktyków z różnych dziedzin nauki i sztuki. Po po­czątkowym okresie przenoszenia tradycyjnych metod kształcenia z pracowni innych wydziałów, już na początku lat siedemdziesią­tych wprowadzony został nowatorski program przeznaczony dla studentów kierunku wzornictwo, uwzględniający także zagadnie­nia sztuki aktualnej. Ważnym jego elementem są organizowane do dzisiaj specyficzne plenery – warsztaty artystyczne na Haren­dzie w naszym Domu Plenerowym. Zdecydowanie różniące się od stereotypu „pleneru” akademickiego, rodzajem zajęć oraz sze­rokim spektrum źródeł inspiracji oraz indywidualnym sposobem realizacji, który obecnie nazywalibyśmy intermedialnym.

Katedra jest jednostką dydaktyczno-badawczą, której pro­gram i zadania koncentrują się na przenikających się obszarach sztuki i projektowania. Celem kształcenia jest rozwój wiedzy, umiejętności i kompetencji twórczych przyszłych projektantów. Zakres działalności Katedry określa z jednej strony tradycja sztuk wizualnych, wywiedziona z teorii i praktyki malarstwa, rzeźb i grafiki, z drugiej – historia wzornictwa z jej genealogicznymi związkami ze sztuką; z trzeciej zaś sztuka współczesna – rozu­miana intermedialnie, jako nieskrępowana warsztatowo forma refleksji nad współczesnością. Główną funkcją Katedry Sztuk Wizualnych na Wydziale Form Przemysłowych jest wprowa­dzenie studentów projektowania w złożoną problematykę sztuki, stymulacja i sublimacja ich wrażliwości psychofizycznej, oraz trening w tradycyjnym i współczesnym tzw. „warsztatacie arty­stycznym“, zwłaszcza takim, który może wspomagać pracę pro­jektową – zarówno koncepcyjną jak i wykonawczą. Rezultatem jest unikalna synteza praktyki łączącej tradycję sztuk pięknych i sztuki współczesnej z wprowadzeniem w ogólną wiedzę o dzia­łaniach artystycznych, w wybrane zagadnienia filozofii sztuki i psychofizjologi widzenia oraz elementy antropologii.

W piątej edycji „zeszytu” Idei KSW prezentujemy wybór dokumentacji i tekstów z ostatnich 6 lat oraz niektóre postawy twórcze studentów, od źródeł inspiracji po realizacje którym to­warzyszyła refleksja nad procesem twórczym. Wybrane przy­kłady zadań dydaktycznych reprezentatywne dla programów poszczególnych pracowni i realizowanych tam przedmiotów studiów 5- letnich magisterskich, studiów stacjonarnych 1 i 2 stopnia oraz wprowadzonych w 2001 roku na WFP, studiach nie­stacjonarnych. Obecnie realizowane 3,5-letnie studia 1 stopnia, jak i 2-letnie studia magisterskie 2 stopnia, tak stacjonarne jak i niestacjonarne objęte są programem Katedry.

Prof. Andrzej Ziębliński

Scroll to Top