Okładki “2+3D”

28 kwietnia 2006
w Galerii Jednej Książki
otwarto wystawę:

Okładki “2+3D”

Okładka to twarz magazynu – czytelnik ma ją zauważyć pośród setek innych, leżących na regałach księgarskich i na podstawie jednego spojrzenia ocenić czy przypuszczalna treść będzie interesującą i czy warto wydać pieniądze na pismo. Okładka magazynu projektowego, to coś więcej – to twarz, która powinna być interesująca, ujmująca, plastycznie bez zarzutu, jednym słowem ma trafić do czytelnika wyrobionego, a nawet wybrednego. Zespół redakcyjny zazwyczaj stoi przed dylematem, czy okładka ma być – jak mówimy we własnym gronie – “marketingowa”, a więc odpowiadać na upodobania większości, czy raczej trafiać w gusta tych najbardziej wrażliwych lub tych, którzy poszukują eksperymentu projektowego. Do tego dylematu dochodzi jeszcze jedno kryterium doboru – zgodności z materiałem redakcyjnym. Okładkę projektuje grafik, którego twórczość prezentujemy na łamach, kierując się jego dorobkiem i osobowością twórczą. Nie zmieniamy pomysłu autorskiego, co najwyżej prosimy o przedstawienie innej propozycji. Wybór właściwego rozwiązania to znalezienie balansu pomiędzy tymi czynnikami, niekiedy sprzecznymi, ale jak uczy doświadczenie, na tym właśnie często polega sztuka projektowania.

Jednym z wyjątków była okładka 6 numeru zaprojektowana przez Zuzannę Czyż-Mazurkiewicz, zwyciężczynię ogłoszonego przez nas w 2002 roku konkursu na okładkę. Korzystamy z zaproszenia Biblioteki Głównej ASP, żeby przypomnieć najciekawsze wyróżnione wówczas prace. Miały one być zgodne z “duchem” pisma, prezentować wysoki poziom graficzny oraz posiadać walory marketingowe. Nagrodą, oprócz ufundowanego przez sponsora sprzętu komputerowego, była publikacja trafiająca do pięciu tysięcy czytelników oraz udział w wystawach najlepszych projektów w Krakowie i Warszawie. Doboru dokonano spośród 1126 nadesłanych prac. Mamy nadzieję, że to jedna z bardziej efektywnych form promocji młodych projektantów. Taki właśnie cel przyświecał nam, gdy decydowaliśmy o organizacji konkursu. Wielu zainteresowanych musi podzielać tę wiarę, skoro nalegają na powtórzenie konkursu.

Z okazji małego jubileuszu “2+3D” – w lipcu ukaże się 20. numer magazynu, co oznacza pięciolecie istnienia na trudnym rynku wydawniczym – ogłaszamy kolejny konkurs na okładkę. Jubileuszowe wydanie będzie poświęcone w całości polskiemu wzornictwu, i mamy zamiar zwiększyć jego nakład. Chcemy propagować najlepsze polskie wzornictwo, jeśli to możliwe, również poza granicami kraju. Wybór dwudziestu najlepszych prac oraz publiczna ich prezentacja wydają się nam najlepszym sposobem uczczenia jubileuszu kwartalnika.

Czesława Frejlich
redaktor naczelna 2+3D

Scroll to Top